Zubnej laborantke Lorne Jane Clarkson sa nepáčilo fitnes oblečenie, ktoré bolo dostupné koncom 80. rokov. Mladá Austrálčanka neváhala a v garáži si ušila vlastné. Dnes je jej značka Lorna Jane známa na celom svete a s ročným obratom 110 miliónov dolárov expanduje ďalej.
Začiatkom 90. rokov, keď módu ovládali farebné, hlboko vykrojené gymnastické úbory a megaširoké tričká s vypchávkami, Lorna Jane Clarkson na hodinách aerobiku prepadávala čoraz väčšiemu zúfalstvu. Namiesto toho, aby sa uspokojila s malým výberom, radšej hľadala náhradné riešenie. Dnes sa zo značky športového oblečenia, ktorá nesie jej meno, predá jeden kus každých 19 sekúnd vo viac ako 135 obchodoch nielen v Austrálii, ale na celom svete. S ročným obratom 110 miliónov austrálskych dolárov sa tento rok ocitla na zozname 150 najbohatších ľudí v Queenslande a s ozdravnou kampaňou Move Nourish Believe šíri myšlienky o zdravej výžive bez rozdielu na pohlavie. Jej kariéra pritom začala v zubnej ambulancii.
Od stomatologickej ambulancii k športovému oblečeniu
Lorna Jane Clarkson sa po štúdiu na vysokej škole zamestnala ako zubná laborantka. Prvotné nadšenie z práce však rýchlo opadlo. „Každé ráno som vstávala s tým, že budem počuť tie isté problémy a ponúknem na ne rovnaké riešenia. Jediným spestrením bol môj koníček – cvičenie. Nemala som žiaden nápad, ale vadilo mi moje oblečenie. V tej dobe snáď neexistovalo tričko, ktoré by salo pot, pritom nepichalo, bolo príjemné na dotyk, dobre sediace a sexi,“ spomína Austrálčanka, ktorá príležitostne precvičovala aerobik v miestnom fitnescentre.
Jedného dňa doma rozpárala staré plavky a ušila si z nich nový úbor na cvičenie. Materiál sa osvedčil a Lorna začala v garáži šiť aj tričká, tielka či športové podprsenky. Netrvalo dlho a ženy vo fitnescentre začali zisťovať, odkiaľ jej dobre padnúce oblečenie pochádza. A vtedy sa Lorna chytila veľkej príležitosti. „Zisťovala som u odborníkov, aký materiál je najvhodnejší, hľadala som aj ideálny a pohodlný strih,“ uviedla Austrálčanka. „Obehla som všetky fitnescentrá v okolí, potom v celom Brisbane a nakoniec v celej Austrálii. Nebol to plán, ale na základe záujmu som nadobúdala sebavedomie a odvážila sa zvyšovať latku.“
Risk je zisk
Lorna potrebovala čoraz viac času na realizáciu svojho malého a sna, a tak v práci požiadala o polovičný úväzok. O rok neskôr dala v pôvodnom zamestnaní výpoveď. „Bolo to asi najťažšie rozhodnutie. Nevedela som, či to, čo robím, bude mať úspech, takže to bolo riziko,“ uviedla Lorna. Išlo však o risk, ktorý priniesol zisk. Lorna začala cestovať po celej Austrálii, aby mohla ponúkať svoje produkty. V roku 1993 si v Brisbane otvorila prvý kamenný obchod. „Najprv som si život bez klasického zamestnania nevedela vôbec predstaviť. Myslela som si, že sa budem báť, strach sa ale práveže rozplynul. So vzrušením som sa tešila na každý nový deň. Podnikanie je útok a túžba. Zamestanie zasa obrana a obavy. Bavili ma problémy a prekážky, lebo išlo o moju firmu. O to rýchlejšie som chcela objaviť nový kus oblečenia. Na nikoho som nebola odkázaná, záležalo len na mne, či to zvládnem. Čím viac som toho zvládala, tým viac mi rástlo sebavedomie – bolo to niečo, čo som predtým vôbec nepoznala,“ uviedla zakladateľka značky Lorna Jane.
Do celej Austrálie aj za oceán
V Austrálii postupne otvorila 120 predajní s vyše tisíckou zamestnancou a ročným obratom okolo 110 miliónov dolárov. Svoje oblečenie predáva aj on-line, čoraz viac expanduje na americký trh so zázemím v Los Angeles. Nevyhýba sa však ani Európe – svoj prvý obchod otvorila vo Valencii. So šikovným tímom dizajnérov každý mesiac vyvinú 70 až 100 nových produktov. Nejde pritom už len o fitnes a športové oblečenie – k širokému sortimentu sa pridalo aj oblečenie na jogu, fitnes tašky, fľaše, cvičebné podložky, potítka či vlasové doplnky. Budúci rok plánuje podnikateľka v zahraničí otvoriť ďalších 20 nových obchodov.
Do biznisu sa jej mieša aj manžel Bill, Lorna však vraví, že ide o harmonickú spoluprácu. „Keď robíte niečo dobre, cesta sa otvorí. Stačí jedna známa, ktorá vám dodá odvahu a prestanete sa báť spýtať, či váš nápad niekde nepotrebujú,“ hovorí Lorna.
Dnes sa Lorna okrem návrhov nových strihov venuje aj kampani Move Nourish Believe, ktorá motivuje ľudí k zdravej životospráve, športovaniu a pozitívnemu mysleniu. Je autorkou mobilných aplikácií pre iPhone a Apple, ktoré spracúvajú štatistiky absolvovaných tréningov. Hoci čiastka na jej bankovom konte neustále rastie, Lorna dodáva: „Keď je o vašu prácu záujem, je to oveľa väčšia dobíjačka energie, ako nejaké peniaze.“
www.lornajane.com.au/ , http://addicted2success.com