Netradičný biznis, ktorý pozostalým umožňuje uchovať si spomienku na zosnulých v podobe šperku, slávi nečakaný úspech.
Popol zosnulých nemusí ležať len v urne nad kozubom. Švajčiarska spoločnosť Algordanza ho mení na unikátne šperky, ktoré slúžia ako pamiatka na tých, ktorí tento svet opustili.
„Prvýkrát som sa touto myšlienkou začal zaoberať pred dvanástimi rokmi, keď som študoval ekonomiku,“ uviedol 35-ročný zakladateľ netradičného biznisu Rinaldo Willy. „Jeden z mojich učiteľov mi vtedy dal prečítať článok o ruskom vedcovi – bol o výrobe syntetických diamantov pre elektrotechnický priemysel. Článok vysvetľoval, ako sa diamanty dajú vyrobiť z popola. Zle som si ho však vysvetlil – vedec mal na mysli popol z rastlín, ja som si však myslel, že hovorí o ľudskom popole,“ vysvetlil Švajčiar, ktorého omyl doviedol k podnikaniu.
Učiteľ Rinalda rýchlo vyviedol z omylu, jeho myšlienka ho však natoľko zaujala, že študentovi pomohol získať kontakt na autora článku, aby sa o tomto procese dozvedel viac. „Od autora som sa dozvedel, že vlastní stroj na výrobu diamantov priamo vo Švajčiarsku. Spolu sme sa potom pustili do pokusov, ktoré vyústili do firmy Algordanza,“ dodal podnikateľ.
Zhrnutie týždňa 25.7.2021
Hoci koncept šperkov s pozostatkami zosnulých vyvoláva zmiešané reakcie, spoločnosť o zákazníkov núdzu nemá. „Diamanty sú tvorené hlavne z uhlíkových atómov, ktoré boli vysušené a stlačené pod zemským povrchom pod extrémnym tlakom a horúčavou po tisícky, ak nie milióny rokov. Ľudské telá z asi 18 percent tiež tvorí uhlík,“ vysvetlil Willy. Na výrobu netradičných šperkov využíva podobný postup, aký sa používa pri výrobe umelých diamantov.
Ľudský popol najprv ošetrí špeciálnymi chemikáliami, aby sa z neho uvoľnil uhlík. Ten následne zahreje pod vysokými teplotami a premení ho na grafit. V špeciálnom stroji sa opäť zahrieva na teplotu 1500 °C a stláča pod extrémnym tlakom, čím napodobňuje proces tvorby prírodných diamantov. Po niekoľkých týždňoch sa jeden až štvorkarátový diamant môže vložiť do želaného šperku.
„Jeden z dôvodov, prečo sa na nás ľudia obracajú, je aj ekonomický – chcú obísť poplatky za pohreb v cintoríne. Často ide aj o priania zo závetov – ľudia, ktorí bývajú sami a ďaleko od miesta, kde sa narodili, majú obavy, že o ich hrob by sa po pohrebe nikto nestaral,“ vysvetlil Rinaldo.
Spoločnosť ročne vyrobí okolo 900 šperkov na objednávku. Väčšina zákazníkov pochádza z Japonska. Farba každého diamantu je pritom unikátna. „Väčšina diamantov má modré odtiene. Keď však zosnulí podstúpili chemoterapiu, diamanty bývajú svetlejšie. Výnimočne zostane diamant biely, žltý alebo čierny – dôvody však nie sú vždy známe. Každý kúsok je však iný a unikátny,“ dodal Willy na záver.
www.ecouterre.com