Venuje sa súkromnému školstvu, jazykovému vzdelávaniu, sociálnej klíme škôl a rozvoju resiliencií žiakov.
PaedDr. Silvia Barnová, PhD.
VYSOKOŠKOLSKÁ PEDAGOGIČKA (DUBNICKÝ TECHNOLOGICKÝ INŠTITÚT ), ZÁSTUPKYŇA RIADITEĽAMERCURY SCHOOL V BRATISLAVE, VÝKONNÁ REDAKTORKA VEDECKÉHO ČASOPISU ACTA TECHNOLOGICA DUBNICAE
Sú žiaci, ktorí sa prihlasujú na gymnázium z roka na rok iní? Hovorí sa o rôznych generáciách, táto by mala byť „Z“.
Možno nie z roka na rok, ale z generácie na generáciu určite. Dnešné deti vyrastajú v úplne inej spoločenskej realite, ako vyrastali ich rodičia a starí rodičia. Z pohľadu vzdelávania je dôležité predovšetkým to, že dnešní žiaci využívajú nové spôsoby komunikácie a získavania informácií, v odbornej literatúre sú dokonca označovaní aj ako „Facebook Generation“. Pre nich je najprirodzenejšia komunikácia cez sociálne siete, rýchlejšie spracúvajú informácie a tým sa aj rýchlejšie rozhodujú. Je to veľká výzva pre školy, ktoré zisťujú, že zaužívané formy vzdelávania prestávajú fungovať. My sme boli naučení pracovať s písaným textom, pre dnešných žiakov sú ľahšie spracovateľné obrazové a zvukové vnemy. Deti sú sebavedomejšie, niekedy až voči sebe málo kritické, sú viac zamerané na výkon, čo má svoje pozitíva i negatíva.
Kedysi sa žiaci pred prijímacími skúškami na gymnázium triasli od strachu. Dnes sa na gymnáziá dostanú aj štvorkári. Znamená to, že sa úroveň našich stredných škôl zhoršuje, alebo ich nevieme naplniť?
Veľmi dobre vieme, že úroveň vzdelávania je na každej škole iná a štvorka nie je ako štvorka. Neraz sa stane, že žiaci, ktorí sú prijatí s horším prospechom, sú už počas štúdia na strednej škole úspešnejší ako niektorí jednotkári. Preto je dôležité zisťovať skôr predpoklady konkrétneho žiaka. Na našom gymnáziu sa nám osvedčili psychologické testy a osobný pohovor so žiakom a sú dôležitou súčasťou prijímacích skúšok. Tým nechcem spochybniť dôležitosť prospechu žiaka na základnej škole, ale skôr zdôrazniť, že je potrebné zohľadniť viacero faktorov. Ak máme hovoriť o klesajúcej úrovni stredných škôl, teda hlavne gymnázií, je obrovské množstvo faktorov, ktoré ju ovplyvňujú. V žiadnom prípade to nie sú len slabšie prospievajúci žiaci. Počnúc nastavením financovania školstva, postavením učiteľov, ich vzdelávaním, cez chaotické zmeny v školstve, pokusy o reformy a každoročne sa meniace požiadavky zo strany štátu, až po neschopnosť škôl pružne reagovať na meniace sa spoločenské požiadavky.
Ste súkromná škola. Ľudia majú názor, že do súkromnej školy zoberú každého, kto sa prihlási. Hlavne, že rodičia platia. Odmietli ste už prijať nejaké deti, prípadne ich vylúčili?
U nás sa ešte stále mnoho vecí zovšeobecňuje. Na základe jednej zlej skúsenosti ľudia hádžu všetky súkromné školy do jedného vreca. Iste, krátkodobo môžu profitovať školy, ktoré neponúkajú kvalitu a prijímajú na školu každého. Z dlhodobého hľadiska to ale nemôže fungovať. Nikto predsa nechce, aby jeho dieťa navštevovalo nekvalitnú školu a už naozaj nikto nie je ochotný za nekvalitu platiť, takže skôr či neskôr automaticky dôjde k výraznému poklesu počtu žiakov. Treba si uvedomiť, že rodičia na súkromnej škole platia za nadštandard. Platí to pre vyučovanie, mimovyučovacie aktivity, ale aj sociálnu klímu školy. V rámci prijímacích skúšok sú dôležité už spomínané psychologické testy a osobný pohovor, kde sa o každom dieťati dozvieme naozaj veľa. Ak je zrejmé, že konkrétne dieťa by nebolo v našej škole spokojné, alebo by mohlo mať problémy s napĺňaním požiadaviek, nemôžeme ho prijať. Vylúčenie žiaka zo štúdia je veľmi náročný, zvyčajne dlhodobý proces pre všetky strany, ale občas je nevyhnutné k takémuto rozhodnutiu pristúpiť. Vždy sa v prvom rade snažíme nájsť príčinu a odstrániť ju so žiakom, s kolektívom, či s rodičmi. Keď je to potrebné, privoláme aj odborníkov. Je jedno, či ide o problémové správanie alebo zlý prospech. Vždy nám v prvom rade ide o dieťa. Vo väčšine prípadov ide o volanie o pomoc a zvyčajne žiakom dokážeme pomôcť prekonať ťažké obdobie. Je veľmi príjemné, keď sa o niekoľko rokov vrátia, aby sa poďakovali. Na druhej strane, ak sa situácia vyhrotí tak, že negatívne ovplyvňuje ostatných žiakov, vylúčenie zo štúdia je nevyhnutné. Každé dieťa má predsa právo na zdravé školské prostredie.
Lucia Tomečková