Škola hrou – ako na to? Toto známe heslo J. A. Komenského pozná snáď každý. Nie vždy to v praxi platí. Často sa stáva, že učitelia nemôžu brať ohľad na individualitu každého žiaka kvôli nastaveným mantinelom alebo nemôžu vždy používať názorné pomôcky, aby prepojili získané vedomosti s realitou.
Nie je preto na škodu, ak doma, počas vzdelávania nášho dieťaťa, siahneme po iných možnostiach. Môže ísť o vedomostné hry či interaktívne knihy, na ktoré v škole nie je priestor. Jednou z takýchto domácich pomôcok môže byť aj kniha. Knihy sú stáročia zdrojom informácií, no zároveň trénujú pamäť rozširujú slovnú zásobu. Ak vaše dieťa nevie ešte čítať, nemusíte hneď siahať po tablete či mobile. Pomôcť vám môže kúzelné čítanie, ktoré je knihou, no zároveň využíva elektronickú ceruzku, ktorou si dieťa dokáže „čítať“ rôzne zaujímavosti či rozprávku samo. „Tento spôsob „učenia“ osloví 90 percent rodičov. Určite sa hodí na domáce vzdelávanie, kde môžete priviesť dieťa k hlbšiemu záujmu o prírodu, alebo pomôcť mu s angličtinou. Takáto forma knihy je zaujímavá aj pre osobných asistentov, ktorí sa stávajú bežnou súčasťou výučby. Môže im pomôcť pri individuálnej práci s dieťaťom,” hovorí Jan Vodička, pedagóg pre nadané deti.
Každé dieťa má tak priestor svojou vlastnou rýchlosťou prijať informácie, ktoré sú uvedené v knihe a hovorené slovo spolu s názornou ukážkou sú najúčinnejší prostriedok ako si ich zapamätať. „Myslím si, že dieťa sa niečo dobre naučí len vtedy, ak ho učenie naozaj baví,” hovorí pedagóg. Jeho skúsenosti potvrdzuje Iveta Vodičková, ktorá kúzelné čítanie využíva pri výučbe v materskej škôlke a na 1. stupni. „Vzbudzuje záujem detí, spestruje vyučovanie a ponúka interaktívnu formu učenia. Je tiež dobre využiteľné pri projektovom učení. Hlavne samolepky, na ktoré sa dá nahovoriť vlastný komentár,“ vysvetľuje Iveta Vodičková.
Práve v predškolskom veku je dôležité, ako dieťa motivujeme k škole a k učeniu. „Rodičia by sa mali snažiť svoje dieťa motivovať hlavne pozitívne, aby sa na školu tešili – že sa tam naučia nové veci a nájdu si nových kamarátov,“ hovorí Andronika Valentová, detská psychologička. Nie vždy je žiaduce, aby dieťa vedelo pred nástupom do školy počítať či čítať. „Dieťa môže získať nesprávne návyky, ktoré sa potom ťažko odbúravajú. Samozrejme, je dobré podporovať detskú zvedavosť a odpovedať na ich otázky,“ vysvetľuje psychologička. Ako teda pripravovať dieťa na nástup do škôlky či školy? „V predškolskom veku by som uprednostňovala spoločné čítanie dieťaťa s rodičom, pretože to napomáha aj posilňovaniu ich vzájomného vzťahu. Pri kúzelnom čítaní je to príjemná a hravá forma. V staršom veku u môže dieťa túto edukatívnu hru používať samo a trénovať sa tak v samostatnosti a vlastnom výbere svojho záujmu,“ dopĺňa Andronika Valentová.
Viac informácií o vzdelávaní sa prostredníctvom kúzelného čítania a tituloch nájdete na www.kuzelnecitanie.sk .
Zapojte sa do Veľkej vianočnej súťaže a vyhrajte kúzelné čítanie pre vaše deti.