TEST Mercedes-Benz GLA 250e: Výnimočný plug-in hybrid, ktorý nabijete za 30 minút

Test Mercedes-Benz GLA 250e
Zdroj foto: DJ/Milota Mezeiová

Značka áut Mercedes-Benz sa znovu o krok priblížila k dokonalému ekologickému automobilu budúcnosti. Ich nová kombinácia elektromotora a spaľovacieho motora v sebe skrýva niekoľko výnimočností. Zistili sme za vás aké.

Rok 2020 neznamenal len samé zlé veci, ale môže sa pochváliť i niečím pozitívnym. Napríklad v tomto roku bol na slovenský trh uvedený v poradí už ôsmy prírastok novej generácie Mercedes-Benz. Ide o nové GLA, ktorého plugin hybridnú verziu sme sa rozhodli za vás otestovať.

O krok bližšie k dokonalému ekologickému vozidlu

Ak sa vám zdá, že sa s hybridmi v poslednom čase roztrhlo vrece, niet sa čo čudovať. Tlak vyvinúť ekologickejšie auto, ktoré by jazdilo na čistý pohon prakticky zadarmo, a to aj na dlhšie vzdialenosti, je najmä v súčasnej dobe veľmi silný. Značka Mercedes-Benz sa k tomuto cieľu zase o krok priblížila a prichádza s plugin hybridnou verziou triedy GLA, ktorá v sebe skrýva niekoľko výnimočností. Ale pekne po poriadku.

Ekonomický plug-in hybrid so spotrebou pod 2 litre

Už v minulosti sme na stránke Dámska jazda testovali automobil iba na elektrický pohon, čiže elektromobil. Okrem výhod, ktoré takýto typ vozidla má, existuje však i niekoľko zásadných nevýhod. Ako napríklad slabá sieť rýchlonabíjacích staníc, ktorá nepokrýva všetky miesta v rámci Slovenska. Navyše aj keď ste našli stanicu, nemáte zaručené, že auto nabijete z dôvodu rozdielnej koncovky nabíjacej stanice. To robí z elektromobilov vozidlá s krátkym dojazdom, najmä počas zimných mesiacov.

Preto riešením do budúcna by mohol byť práve plug-in hybrid, ktorého pohon tvorí spaľovací motor a elektromotor, ktorý je napájaný z internej batérie. Jeho najpodstatnejšou výhodou je, že môžete jazdiť čisto na elektrickú energiu na oveľa väčšiu vzdialenosť. I tento typ vozidiel má však svoje nevýhody. Doteraz ich väčšinou nebolo možné rýchlo nabiť na verejných nabíjačkách a nabíjanie trvalo rovnako dlho ako doma. Taktiež dojazd elektromotora bol o niečo kratší.

Mercedesu sa však podarilo zvýšiť efektivitu kombinovaného pohonu a najmä viac využívať práve elektrický motor. Vďaka tomu sa vám podarí znížiť priemernú spotrebu pohonných látok cca 2 litre/100 km.

Test Mercedes-Benz GLA 250e
Zdroj foto: DJ/Milota Mezeiová

Nabité i počas krátkych nákupov

Hybridná verzia Mercedes-Benz GLA 250e pod kapotou kombinuje benzínový 4-valec 1,33 (118 kW) s elektromotorom (75 kW) a batériami s kapacitou 15,6 kWh.  Je výnimočná svojim dojazdom cca 60 km, možnosťou rýchlonabíjania jednosmerným prúdom výkonom až 24 kW, vďaka ktorému nabijete auto z 0 na 100 percent za cca 30 minút.  Veľká výhoda oproti konkurencii, pretože auto si môžete cez noc nabiť doma alebo v garáži. Ráno je pripravené do práce a bez problémov si ho v prípade potreby môžete rýchlo dobiť na parkovisku aj počas krátkeho nákupu. Nemusíte čakať 6 hodín, ako tomu býva v prípade hybridov ostatných značiek.

No čo ak bývate v bytovke a nemáte možnosť dobitia vozidla cez noc ani v garáži? V tom prípade si radšej zvoľte iný typ vozidla.

Nás počas testovania zastihla väčšia zima. No aj s tým si Mercedes-Benz GLA 250e vie poradiť. Stačí, keď si naplánujete vyhriatie vozidla ( ešte kým môžete využiť elektrinu počas nabíjania z domu ) na približný plánovaný čas odchodu. To v praxi znamená žiadne oškrabávanie zamrznutých okien, odmetanie snehu a žiadne drkotanie zubami, keďže si sadáte do vykúreného interiéru vozidla.

Komfort a pohodlie je už štandard

Čo sa týka pohodlia interiéru, značka Mercedes opäť nesklamala. Aj tento typ vozidiel ponúka pohodlné sedenie. Robustnejší vzhľad praktického auta, ktorý sa chce podobať na niečo medzi SUV a menším crossoverom, vyšší podvozok a tým aj vyššie sedenie umožňuje veľmi dobrý výhľad. V novom GLA 250e sa cítite tak bezpečne a jazda je veľmi komfortná aj vďaka 8-stupňovej automatickej dvoj spojkovej prevodovke DCT.

Predchádzajúce testované vozidlá značky Mercedes nás čo sa týka asistentov trochu rozmaznali. V tejto verzii auta totiž chýbal adaptívny tempomat a systém udržiavania v jazdných pruhoch. Systém rozpoznávania značiek však výrobca ponechal.

Mercedes Benz GLA 250e
Zdroj foto: DJ/Milota Mezeiová

Celkom iný zážitok

Treba však dodať, že jazda na plug-in hybride je trošku odlišná ako v prípade iných vozidiel. Kým sa stihnete spamätať z perfektného odpichu, o ktorý sa postará elektromotor (zrýchlenie z 0 na 100 za 7,9 sekúnd), už automobil po dupnutí na plyn prechádza na dynamickejšiu jazdu benzínového motora. Vozidlo pôsobí pri prechode pohonov najmä pri prudkej akcelerácii na nás trochu nepokojne a nervózne. Záleží však aj od jazdného režimu, ktorý si navolíte. Na výber je opäť z troch klasických možností  – komfortný, individuálny, športový, ktoré sú doplnené o režimy – Elektrický pohon a Úroveň nabitia (batéria sa pomocou rekuperačného systému počas jazdy sama nabíja).

Kufor má dvojité dno a zadné sedadlá sa dajú posúvať  a sklápať, čo opäť ponúka na takýto typ vozidla slušný úložný priestor. Ďalším benefitom je automatické otváranie kufra, ktoré je možné robiť i na diaľku pomocou kľúča.

Záver:

Celkový dojem z vozidla je veľmi dobrý. Je to praktické auto robustnejšieho vzhľadu, bezpečne sedí na vozovke. Cítite sa v ňom komfortne, k čomu prispieva pravdepodobne i vyšší podvozok. Nerovnosti takmer necítite. Veľkosť kufra veľmi pozitívne prekvapil. Nám osobne však chýbal adaptívny tempomat, ktorý iné verzie ponúkali už v základnej výbave.

Ak bývate v rodinnom dome či máte možnosť  automobil nabíjať cez noc v garáži, určite odporúčame. Ide o bezpečné, praktické, ekologické a hlavne ekonomické auto, ktoré spája elektromotor do práce a spaľovací motor na dlhšie víkendové cesty pod jednou kapotou. Vďaka tomu sa vám podarí s priemernou spotrebou paliva pod 2 litre na 100 km výrazne ušetriť vašu peňaženku.

Nemusíte sa tiež báť, že vás Mercedes-Benz GLA 250e nechá visieť na dlhších cestách kvôli nedostatočnej energii. Navyše je tu pri kúpe tohto druhu automobilu možnosť využiť dotáciu, ktorú ponúka štát na podporu elektromobility.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom