Švédka búra stereotypy, jej figúrky vedkýň zaujali Lego

Švédka búra stereotypy, jej figúrky vedkýň zaujali Lego
www.guardian.com

Dánska rodinná spoločnosť Lego sa odpútava od stereotypov. Vďaka návrhu švédskej geochemičky, ktorá sa zahrala na dizajnérku, k hračkám už v lete pribudnú aj figúrky vedkýň.

Popularizácia žien v oblasti vedy sa dostala o malý plastový krôčik vpred po tom, ako dánsky gigant na výrobu hračiek oznámil schválenie výroby novej série, v ktorej budú hrať prím postavičky vedkýň.

Za jej návrhom stojí švédska geochemička Ellen Kooijman, ktorá sa už nechcela pozerať na stereotypné roly mužov a žien na poli detských hračiek. Navrhla preto nový dizajn figúrok, v ktorom ženy nestoja za sporákom a nenakupujú, ale pracujú v laboratóriách, skúmajú kostry a zaznamenávajú zmeny vo vesmíre.

Veda je aj ženská záležitosť

Švédka búra stereotypy, jej figúrky vedkýň zaujali Lego
www.guardian.com

„Motto tejto série je jasné – objavujte svet aj za jeho hranicami,“ uviedla vedkyňa zo Štokholmu, ktorá sa zapojila do súťaže Lego Ideas. Jej návrh v krátkom čase získal vyše 10-tisíc hlasov, a tak sa ním začali zaoberať aj pracovníci spoločnosti Lego. Už v auguste sa tak na pulty predajní dostane paleontologička s kostrou dinosaura, chemička v laboratóriu a astronómka s teleskopom.

„Ako vedkyňa som si na Lego sériách všimla dve veci – veľký nepomer ženských a mužských figúrok a stereotypné zobrazenie dostupných ženských postavičiek. Bolo preto logické, že som navrhla malú sériu vedkýň v zaujímavých profesiách, ktoré pomôžu dodať rozmanitosť susedstvám v Legu,“ uviedla Kooijman.

Rodinnej spoločnosti Lego už viackrát vyčítali jej marketingovú taktiku nepomerne zameranú na obe pohlavia. Najväčšiu kritiku zožala séria Lego Friends, ktorá obsahovala štíhle žesnké figúrky v pastelových farbách v salónoch krásy, pekárňach či pri bazéne. Na túto sériu zareagovalo aj sedemročné dievčatko Charlotte Benjamin, ktoré sa v otvorenom liste spoločnosti pýtalo, prečo „všetky dievčatá len sedia doma, chodia na pláž, nakupujú a nemajú žiadne zamestnanie“ zatiaľ čo chlapčenské figúrky „zažívajú rôzne dobrodružstvá, pracujú, zachraňujú životy a sú zamestnaní“.

Úspech bez ružovej

Švédka búra stereotypy, jej figúrky vedkýň zaujali Lego
www.guardian.com

Spoločnosť sa následne viac otvorila nápadom spotrebiteľov a založila projekt Lego Ideas, v ktorom môže ktokoľvek predstaviť svoj nový návrh. Akonáhle dostane 10-tisíc hlasov, začne sa ním zaoberať komisia zložená z dizajnérov a marketingových pracovníkov. Po testoch stability a bezpečnosti komisia vyberie jeden produkt, ktorý sa dostane na pulty predajní a výherca návrhu z neho bude profitovať podľa výsledkov predaja.

Návrh švédskej vedkyne, v ktorom nebude vôbec použitá ružová farba, úspešne prešiel všetkými fázami výberového procesu a vysoký záujem hlasujúcich už teraz naznačuje, že je odsúdený na úspech.

„Sme veľmi radi, že môžeme predstaviť sériu figúrok Ellen Kooijman, ktorá obsahuje tri figúrky a bude niesť názov Research Institute (Výskumný inštitút). Tento model je veľmi inšpirujúci nielen pre deti, ale aj pre dospelých. Na jeho záverečnej podobe ešte stále pracujeme, dostupná však bude už v auguste,“ dodala hovorkyňa spoločnosti Lego.

www.guardian.com

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom