Dánska rodinná spoločnosť Lego sa odpútava od stereotypov. Vďaka návrhu švédskej geochemičky, ktorá sa zahrala na dizajnérku, k hračkám už v lete pribudnú aj figúrky vedkýň.
Popularizácia žien v oblasti vedy sa dostala o malý plastový krôčik vpred po tom, ako dánsky gigant na výrobu hračiek oznámil schválenie výroby novej série, v ktorej budú hrať prím postavičky vedkýň.
Za jej návrhom stojí švédska geochemička Ellen Kooijman, ktorá sa už nechcela pozerať na stereotypné roly mužov a žien na poli detských hračiek. Navrhla preto nový dizajn figúrok, v ktorom ženy nestoja za sporákom a nenakupujú, ale pracujú v laboratóriách, skúmajú kostry a zaznamenávajú zmeny vo vesmíre.
Veda je aj ženská záležitosť
„Motto tejto série je jasné – objavujte svet aj za jeho hranicami,“ uviedla vedkyňa zo Štokholmu, ktorá sa zapojila do súťaže Lego Ideas. Jej návrh v krátkom čase získal vyše 10-tisíc hlasov, a tak sa ním začali zaoberať aj pracovníci spoločnosti Lego. Už v auguste sa tak na pulty predajní dostane paleontologička s kostrou dinosaura, chemička v laboratóriu a astronómka s teleskopom.
„Ako vedkyňa som si na Lego sériách všimla dve veci – veľký nepomer ženských a mužských figúrok a stereotypné zobrazenie dostupných ženských postavičiek. Bolo preto logické, že som navrhla malú sériu vedkýň v zaujímavých profesiách, ktoré pomôžu dodať rozmanitosť susedstvám v Legu,“ uviedla Kooijman.
Rodinnej spoločnosti Lego už viackrát vyčítali jej marketingovú taktiku nepomerne zameranú na obe pohlavia. Najväčšiu kritiku zožala séria Lego Friends, ktorá obsahovala štíhle žesnké figúrky v pastelových farbách v salónoch krásy, pekárňach či pri bazéne. Na túto sériu zareagovalo aj sedemročné dievčatko Charlotte Benjamin, ktoré sa v otvorenom liste spoločnosti pýtalo, prečo „všetky dievčatá len sedia doma, chodia na pláž, nakupujú a nemajú žiadne zamestnanie“ zatiaľ čo chlapčenské figúrky „zažívajú rôzne dobrodružstvá, pracujú, zachraňujú životy a sú zamestnaní“.
Úspech bez ružovej
Spoločnosť sa následne viac otvorila nápadom spotrebiteľov a založila projekt Lego Ideas, v ktorom môže ktokoľvek predstaviť svoj nový návrh. Akonáhle dostane 10-tisíc hlasov, začne sa ním zaoberať komisia zložená z dizajnérov a marketingových pracovníkov. Po testoch stability a bezpečnosti komisia vyberie jeden produkt, ktorý sa dostane na pulty predajní a výherca návrhu z neho bude profitovať podľa výsledkov predaja.
Návrh švédskej vedkyne, v ktorom nebude vôbec použitá ružová farba, úspešne prešiel všetkými fázami výberového procesu a vysoký záujem hlasujúcich už teraz naznačuje, že je odsúdený na úspech.
„Sme veľmi radi, že môžeme predstaviť sériu figúrok Ellen Kooijman, ktorá obsahuje tri figúrky a bude niesť názov Research Institute (Výskumný inštitút). Tento model je veľmi inšpirujúci nielen pre deti, ale aj pre dospelých. Na jeho záverečnej podobe ešte stále pracujeme, dostupná však bude už v auguste,“ dodala hovorkyňa spoločnosti Lego.
www.guardian.com