Dvadsiaty prvý ročník Art Film Festu vyvrcholil záverečným ceremoniálom, z ktorého si Modrého anjela odniesol film Hodiny Harmónie kazašského režiséra Emira Bajgazina. Dvadsiaty prvý ročník filmového festivalu Art Film Fest, ktorý sa konal v Trenčianskych Tepliciach a v Trenčíne, v stredu ukončil záverečný ceremoniál. Významný večer patril najmä tvorcom víťazných snímok, okrem nich si Zlatú kameru osobne prevzal rakúsky režisér Ulrich Seidl a krištáľovú kópiu ocenenia Hercova misia prijala Barbora Bobulova.
„Je krásne vrátiť sa po niekoľkých rokoch, aj keď síce už nie ako Slovenka, ale ako Talianka, lebo už mi zmenili občianstvo. Ja sa tu však stále cítim ako doma a tento festival má takú atmosféru, že verím, že tak sa tu cítim nielen ja, ale aj všetci návštevníci,“ uviedla talianska herečka slovenského pôvodu.
„Som veľmi rád, že som sa vďaka oceneniu pridal k tvorcom ako Roman Polański, Jiří Menzel alebo Emir Kusturica,“ uviedol laureát ocenenia Zlatá kamera Ulrich Seidl na pódiu Kúpeľnej dvorany v Trenčianskych Tepliciach.
„Chcel by som využiť túto príležitosť a apelovať na filmových tvorcov. Nerobte žiadne ústupky filmovému priemyslu, masovému vkusu a už vôbec nie politike a televízii. Riaďte sa vlastnou hlavou, európsky film vás potrebuje – potrebuje zmysel, ktorý mu dávate – len tak môže prežiť,“ dodal popredný režisér pred tým, ako začali rozdávať festivalové ocenenia filmovým tvorcom.
Zvíťazil príbeh chlapca, ktorý sa vzoprel násiliu
Hlavnú cenu Art Film Festu, Modrého anjela za najlepší film, získal film Hodiny harmónie (Uroki garmoni) kazašského režiséra Emira Bajgazina. Príbeh chlapca, ktorý sa odváži vzoprieť násiliu, čo môže priniesť jeho záhubu, je namierený proti vzrastajúcej brutalite verejného života. Päťčlenná medzinárodná porota na čele so známym maďarským producentom Andrásom Muhim udelila snímke prvenstvo za jej vynikajúci estetický príspevok k súčasnej svetovej kinematografii. „Emir Bajgazin nakrútil film, ktorý je zrelým, prekvapivým a vyrovnaným pohľadom na fungovanie mechanizmov moci v ľudskom spoločenstve,“ zdôvodnila porota.
Víťazný príbeh spomedzi 11 súťažných hraných filmov je vyrozprávaný pomocou dômyselnej mozaiky scén, strohých obrazov a symbolických sekvencií zo zvieracej ríše. Ide o vôbec prvý kazašský film, ktorý vybrali do hlavnej súťaže Berlinale, kde získal Strieborného medveďa za „výnimočný umelecký prínos“. „Srdečne ďakujem, bude to krásna spomienka na Slovensko,“ uviedol režisér, ktorý na Slovensko zavítal po prvý raz. Snímka si z Art Film Festu odniesla aj Cenu primátora Trenčianskych Teplíc „za veľmi presvedčivé vykreslenie stretu jedinca s mechanizmom marginalizácie násilia“.
Modrého anjela za réžiu získali režiséri filmu V rozpuku
Modrý anjel za najlepšiu réžiu putoval do rúk gruzínskej režisérky Nany Jekvtimišvili a nemeckého režiséra Simona Grossa za film V rozpuku (Grzeli nateli dgeebi). Porota udelila ocenenie filmu za „úžasnú spoluprácu, pri ktorej sa inteligentne snúbia vynikajúca kamera, skvelé herecké výkony, práca so zvukom a silný príbeh, a vytvárajú strhujúcu ságu o dospievaní zasadenú do nesmierne silného filmového univerza“.
Záverečný ceremoniál dvadsiateho prvého ročníku Art Film Festu
Príbeh sa vracia do roku 1992. Sovietska éra sa skončila, Gruzínsko sa o seba musí postarať samé. V Abcházskej provincii zúri občianska vojna, pre štrnásťročné priateľky Natiu a Eku sa končí detstvo a začína predčasná dospelosť. Chaos, neistota a strach z budúcnosti ich sprevádzajú každý deň.
Cena za najlepší herecký výkon patrila Like Babluani
Mladučká Lika Babluani z tejto snímky si z Art Film Festu odniesla Modrého anjela za najlepší ženský herecký výkon. „Skláňame sa pred novým veľkým hereckým talentom, ktorý už v takomto mladom veku dokázal nesmierne zapôsobiť svojimi schopnosťami, intuíciou a inteligenciou,“ odôvodnila Hlavná porota Art Film Festu.
Modrého anjela za najlepší mužský výkon získal Ercan KesalModrý anjel za najlepší mužský herecký výkon získal Ercan Kesal „za emocionálne a technicky dokonalé a komplexné zosobnenie zložitej dramatickej postavy“ vo filme Pleseň/Küf režiséra Aliho Aydina. Turecký herec stvárnil vdovca Basriho, ktorý každý deň prejde mnoho kilometrov peši a kontroluje stav starých koľají.
V myšlienkach sa neustále vracia k svojmu synovi, ktorého pred osemnástimi rokmi ako študenta uväznila polícia za údajné protivládne aktivity a odvtedy ho už nikto nevidel. „Náš film je o otcovi, preto by som ho chcel venovať všetkým otcom, ktorí učia svoje deti cti a dôstojnosti,“ uviedol Kesal pri preberaní ceny.
Zvláštne uznanie poroty si odniesli filmy Vojačka Jana a Zlatá klietka
Zvláštne uznanie poroty získal rakúsky film Vojačka Jana (Soldate Jeannette) „za silné vizionárske a imaginatívne dielo sľubného debutujúceho režiséra Daniela Hoesla“. Rozpráva o Fanni, ktorá má už po krk konzumného života a odíde z mesta a o Anne, ktorá má už dosť driny s ošípanými, a preto opustí farmu. Obe ženy priťahuje odlišnosť a rozhodnú sa pre novoobjavenú slobodu. Snímka získala aj Cenu primátora Trenčína.
Ďalšie Zvláštne uznanie poroty si z Art Film Festu odniesol mexicko-španielsky film Zlatá klietka (La jaula de oro) režiséra Diega Quemada-Díeza „za odvážne a originálne uchopenie príbehu, réžiu, herecké výkony a produkciu v debutovom celovečernom filme“. Zobrazuje troch tínedžerov z guatemalských slumov, ktorí sa vydajú na dlhú a strastiplnú cestu za lepším životom do vysnívanej Ameriky. Film mal svetovú premiéru v Cannes v sekcii Un certain regard, kde získal ocenenie A Certain Talent s prihliadnutím na výkony mladých nehercov.
Film Môj pes Killer získal Cenu Film Europe
Za mimoriadny tvorivý čin mladého slovenského filmového tvorcu, ktorý získal uznanie v zahraničí, udelili ako spoločnú aktivitu Cenu Film Europe multimediálna spoločnosť Film Europe spolu s Art Film Festom snímke Môj pes Killer režisérky Miry Fornay. Film o mladom skinhedovi Marekovi má už na konte – ako vôbec prvý slovenský film – prestížneho Tigra z festivalu v Rotterdame.
Najlepším krátkym filmom sa stala snímka Realita 2.0Modrého anjela za najlepší krátky film si spomedzi 38 snímok z celého sveta „vybojoval“ animovaný film Realita 2.0 (Reality 2.0) mexického režiséra Victora Orozca Ramireza. „Začína to cestou autobusom a najrôznejšími vecami, ktoré vidno z okna. Potom počuť príjemný hlas milého pána a pripadáme si ako dieťa počúvajúce rozprávku na dobrú noc. Film však nie je o pekných veciach, rozpráva o krvi, násilí a smrti. O každodenných veciach. O realite,“ zdôvodnila trojčlenná medzinárodná porota Medzinárodnej súťaže krátkych filmov.
Zvláštne uznanie si odniesla krátka austrálska snímka Rieka (The River) režiséra Tarquina Netherwaya. „Voda môže tiecť, ale aj naraziť,“ okomentovala porota film o votrelcoch, vode, deťoch v tichej štvrti a malej rieke, ktorá preteká mestom.
Ďalšie Zvláštne uznanie získal krátky dokumentárny film Príbeh pre Modlinovcov (A Story for the Modlins) brazílskeho režiséra Sergia Oksmana.
„Režisér si požičiava myšlienku Albrechta Dürera a v podobe démonickej rodiny zobrazuje troch moderných jazdcov Apokalypsy. Tento film má všetko: je hrôzostrašný, nádherný, znepokojujúci aj prekvapivý,“ zdôraznila porota.