Správy o kontroverzných kampaniach Toma Forda, Calvina Kleina či značky Benetton zakaždým obletia celý svet. Mnohých ľudí pobúria, niektorých prekvapia a iní zas obdivujú ich odvahu a kreativitu. Aj na Slovensku niektoré módne reklamy poburujú verejnosť a robia vrásky nielen kontrolným orgánom, ale najmä samotným značkám.
Pri odbočke do nákupného centra v strede Bratislavy stojí veľký bilboard s najnovšou kampaňou predajne šperkov a hodiniek Klenoty Aurum. Značka, ktorá pôsobí na Slovensku a v Čechách sa rozhodla na svoju najnovšiu kolekciu šperkov upútať elegantnou fotografiou piatich nahých modeliek. Autorom vizuálu je známy slovenský fotograf Branislav Šimončík, ktorý sa inšpiroval legendárnou fotografiou Herberta Rittsa z roku 1989. Americký fotograf vtedy na čierno-bielej snímke zachytil v nežnom objatí päť topmodeliek – Naomi Campbell, Christy Turlington, Stephanie Seymour, Cindy Crawford a Tatianu Patitz. Čierno-biele fotografie Herba Rittsa, na ktorých často využíval práve nahú siluetu mužov i žien, často vyvolávali rozporuplné reakcie, no v dejinách módnej fotografie majú nezastupiteľné miesto a v umeleckom svete si vyslúžili veľký obdiv.
10 najšokujúcejších módnych reklám
Najnovšia kampaň Klenotov Aurum však na Slovensku vyvolala vlnu pobúrenia. Rada pre reklamu dostala z niekoľkých slovenských miest sťažnosti na umiestnenie vizuálov na verejných priestranstvách i v samotných obchodných priestoroch značky. Sťažovatelia komentovali fotografiu s opismi ako „zneužívanie ženskej nahoty na upútanie pozornosti, urážka intimity ženy, urážlivé zobrazenie ženského tela ako tovaru, ktoré je nevhodné umiestniť na verejnosť, kde okolo prejdú i tisíce detí, modelky by nemali byť nahé, nakoľko nosenie šperkov nie je primárne spojené s nahotou“. Hoci Rada pre reklamu zatiaľ kampaň zo Slovenska nestiahla, jej tvorcovia mali problém dostať ju takmer kdekoľvek okrem Bratislavy. S reklamou zobrazujúcou ženské poprsie, ktorá má okoloidúcich upozorniť na reklamné plochy na predaj pri trhovisku na Miletičovej ulici v Bratislave, či billboardom s polonahou ženou pri frekventovanej ceste v Michalovciach však zrejme toľko ľudí problém nemalo.
Slovenské obce, cesty, budovy a nákupné centrá sú posiate reklamami na všetko od bezpečnostných systémov až po kozmetiku. Napriek Etickému kódexu reklamnej praxe nie je v našich končinách ničím nezvyčajným, keď (polo)nahá žena na billboarde „predáva“ krby, dvere či športové potreby. Je preto pomerne zaujímavé, že práve módne kampane na šperky či spodnú bielizeň sú tými, ktoré si vyslúžia najväčšie pobúrenie verejnosti. Okrem šperkov svoju módnu kampaň na Slovensku nedávno musela obhajovať i značka Intimissimi.
Zatiaľ čo na Slovensku sa pohoršujeme nad pomerne nudnými, umelecky spracovanými reklamami, ktoré nepôsobia vulgárne, nepropagujú násilie a neukazujú ženy či mužov v sexualizovanom kontexte, vo svete si pohoršenie vysluhujú kontroverzné kampane v pravom zmysle slova. Keď sa povie kontroverzná módna reklamná kampaň, väčšina ľudí si hneď spomenie na známy Benetton, ale i na módneho návrhára Toma Forda, značku Sisley či Diesel. Množstvo z ich reklám bolo cenzurovaných a zakázaných po celom svete. Pobúrenie verejnosti v roku 2011 vyvolala napríklad i reklama značky Miu Miu, ktorá zobrazovala len 14-ročnú herečku Hailee Steinfeld sediacu na koľajniciach so slzami v očiach. Podľa bristkých kontrolných orgánov zobrazovala dieťa v nebezpečnej situácii.