Na otázky nám odpovedal Jonas Häggqvist, ktorý je jedným z najmladších riaditeľov. Má len 31 rokov a už úspešne vedie viac ako 40 000 žien. Jonas Häggqvist stojí na čele spoločnosti, ktorá nás už desiatky rokov robí krásnymi. V rozhovore s ním sa okrem iného dočítate, ako sa dostal k práci pre Oriflame a či si zvykol na nový život na Slovensku.
Čo máte rád na svojej práci?
Na svojej práci a na tejto spoločnosti milujem veľa vecí. Jeden z dôvodov je, že ide o rodinnú spoločnosť, ktorá má silné hodnoty a jej činnosť nie je len o peniazoch. Veci robíme preto, že v nich veríme a veríme, že sú správne a je úžasné, že sa na tom dajú zarobiť aj peniaze. Naša spoločnosť sa správa svedomito.
Ďalší dôvod, prečo mám naozaj rád túto spoločnosť je, že vidím dopad a výsledok toho, čo robíme pre ľudí. Som relatívne citlivý človek a na ľuďoch mi záleží. Chcem sa uistiť, že v deň keď zomriem a zmiznem z tejto planéty, si budem môcť povedať, že som toto miesto urobil lepším.
Celá moja rodina – počas svojej histórie – robila v priemysle, pričom pracovala na stavaní lodí. Môj starý otec budoval tie najväčšie lode a môj otec bol CEO v banke, takže ja som si vždy hovoril, že musím byť lepší. Začal som pracovať v banke a bola to nuda, pretože tam nebola žiadna interakcia s ľuďmi a ja s ľuďmi pracujem rád.
Práca v Oriflame znamená to, že sa stretávate priamo so zákazníkom, a máte kontakt s trhom, čo v mnohých spoločnostiach nemáte možnosť zažiť. Ľudí máme priamo v teréne, takže si myslím, že priamy predaj je veľmi dobrá cesta k tomu, aby ste naozaj spoznali danú krajinu.
Ako ste sa z banky dostali sem?
V banke som bol na stáži, takže to nebola práca na plný úväzok, ďalej som bol konzultant manažéra a potom som bol na večeri s priateľom a kamarátkou jeho priateľky. Až ona mi povedala, že by som mal pracovať pre Oriflame, že som pre to ako stvorený. Vedel som, čo spoločnosť Oriflame je, vedel som, že keď budem mať dobré výsledky, tak môžem rýchlo postúpiť. Mal som 26 rokov, keď som sa stal najmladším generálnym riaditeľom v histórii Oriflame, ale nikto mi to len tak nedal, musel som si to zaslúžiť, odpracovať. A toto je to, čo sa mi na tejto spoločnosti páči, keď bojuješ, môžeš sa aj niekde dostať. Môj otec mi vždy hovoril: „Musíš robiť aj nepopulárne rozhodnutia. Ak máš kontrolovať ľudí pod sebou, či robia svoju prácu správne, je to zle. Radšej sa s nimi rozlúč.“
Takže ste sa uchádzali o prácu v Oriflame a dostali ste ju…
Nie, neuchádzal som sa o prácu, to dievča, ktoré som stretol, pracovalo na oddelení HR v centrále v Štokholme a pozvala ma na pohovor. Absolvoval som sedem alebo osem rôznych kôl pohovorov, stretol som sa so CEO, rôznymi ďalšími manažérmi, robil som testy a samozrejme, keď si ma vybrala taká dôkladná spoločnosť, cítil som sa neobyčajne, cenne a vedel som, že vo mňa veria. A teraz som v spoločnosti viac ako 7 rokov.
Pred 7 rokmi ste začali pracovať v Štokholme?
Nie, v skutočnosti ma hneď poslali na taký veľký trh, ako je Egypt. Najprv som bol v zácviku, pravá ruka CEO Egypta. Sem som sa presťahoval s mojou vtedajšou priateľkou, ktorá je dnes moja manželka.
Následne na to ma vyslali do Tunisu, kde som už staval celú pobočku takpovediac od piky. Bola to obrovská skúsenosť.
Riadite kolektív 40 tisíc žien – poradkýň pre krásu. Ako sa vám pracuje v takmer výsostne ženskom kolektíve?
Práca so ženami je super. Sú veľmi pracovité, svedomité, lojálne voči spoločnosti. Samozrejme tým, že sú emotívnejšie, môže sa stať, že napríklad horšie príjmu spätnú väzbu. Vtedy sa im snažím vysvetliť, že to nie je nič osobné. Že sa snažíme o zlepšenie a posun vpred.
Ako vnímate spoločnosť založenú na priamom marketingu v dobe digitálneho pokroku a sociálnych sietí?
Pri priamom marketingu a kontakte s koncovým zákazníkom máte priamy kontakt s trhom, výsledok je hmatateľný a okamžitý. Naša spoločnosť promptne reaguje na digitálnu dobu a vyvinuli sme viacero veľmi šikovných mobilných aplikácií, ktoré jednak pomáhajú zákazníčkam zorientovať sa v našich produktoch a otestovať si pleť. Mobilné aplikácie nám taktiež pomáhajú a zjednodušujú proces vybavovania objednávok.
Ak by ste mali porovnať ženy v arabskom svete, Egypte a Tunise so ženami na Slovensku, ako sa líši ich starostlivosť o pleť?
Toto je veľmi dobrá otázka. V arabskom svete, tým, že ženy chodia zahalené, venujú veľkú pozornosť dekoratívnej kozmetike, zvlášť očiam. V Európe, resp. na Slovensku ženy viac investujú do starostlivosti o pleť a do telovej kozmetiky.
Oriflame začal aj s pánskou líniou. Ako sa jej darí?
Rozbehla sa celkom dobre, čomu sa nesmierne teším. Výhodou našej značky je – podobne, ako pri iných švédskych menách ako IKEA alebo VOLVO – dlhodobá história, spoľahlivosť v oblasti kvality a cenová dostupnosť.
Ako ste si zvykli na Slovensku?
Slovensko je veľmi prívetivá krajina, vďaka jej ľuďom. Na druhej strane, viem, že niekedy sú tu ľudia nedôverčiví, keď ich len tak oslovíte na ulici, v zmysle: „Ako sa volá váš synček“ alebo „Koľko má rokov“. Niekedy mám pocit, že sa ťažko nadväzuje kontakt s ľuďmi.
Darí sa vám zladiť prácu a voľný čas? Ako relaxujete?
Všetok voľný čas sa snažím venovať môjmu 17-mesačnému synovi Oliverovi. Chodíme spolu s manželkou na výlety, varíme si, navštevujeme sa so známymi. Alebo cestujeme za rodinou, ktorú máme po celom svete. Predtým som sa venoval golfu, na ktorý teraz ale nemám veľa času.
♠♠♠
O JONASOVI HÄGGQVISTOVI:
Jonas Häggqvist sa narodil vo Švédsku a je synom tuniskej matky a švédskeho otca. Študoval ekonómiu a manažment vo Švédsku a Švajčiarsku. Pre spoločnosť Oriflame pracuje už viac ako 7 rokov, pričom túto značku vybudoval od úplných základov v Tunise. Na Slovensku sa stal generálnym riaditeľom v septembri 2016. Jonas Häggqvist má manželku a 17-mesačného syna.