Dnešní mladí ľudia sú vraj súčasťou oveľa väčšej sociálnej interakcie, ako to bolo v minulosti.
Mladí Slováci nedokážu žiť bez informácií, technológií a možnosti komunikovať. Vyplýva to z voľnopredajnej štúdie Millennials+, ktorú uskutočnila agentúra TNS Slovakia na vzorke 1 500 mladých ľudí vo veku 12 až 26 rokov. Dáta zbierali v októbri a novembri 2013 prostredníctvom internetu. Okrem online rozhovorov uskutočnili aj 16 etnografických stretnutí, počas ktorých respondenti odpovedali na otvorené otázky v dobre známom prostredí.
Štúdia Millennials+ sa zameriava na životný štýl mladých, ich hodnoty, názory, životné postoje a správanie. Sleduje aj ich postoje k médiám, technológiám či spotrebiteľské správanie, obľúbenosť značiek a celebrít. Jej výsledky ukazujú, že ľudia vo veku 12 až 26 rokov nie sú až takí bezstarostní, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Každý deň musia riešiť množstvo problémov, o ktorých sa radia so svojimi priateľmi.
Majú vlastnú hlavu a chcú ísť vlastnou cestou, no neuvedomujú si, že ich v mnohých veciach ovplyvňujú dospelí, predovšetkým rodičia. Nie sú si vedomí ani toho, že kopírujú ich názory, obavy i pohľad do budúcnosti. „Mladá generácia je skeptická. Len 13 percent z nich je presvedčených, že Slovensko je v zahraničí pozitívne vnímané. A len každý štvrtý mladý chce na Slovensku ostať žiť,“ uviedla na dnešnej tlačovej konferencii Katarína Procházková z TNS Slovakia.
Mladí ľudia sú však podľa výsledkov nielen skeptici, ale aj pesimisti. Najoptimistickejšie spomedzi skúmanej vzorky vychádzajú najmladší, teda 12 až 15-roční. Každý tretí z nich si myslí, že sa mu v živote darí a približne rovnaký počet z nich tvrdí, že žije pre dnešok a bez obáv o budúcnosť. Najväčšie starosti o budúcnosť si naopak robia pracujúci vo veku 20 až 26 rokov.
Z výsledkov štúdie tiež vyplýva, že pre mladých sa stali samozrejmosťou dotykové telefóny. Až 78 percent opýtaných uviedlo, že vlastní smartfón. Tí, čo ho nemajú, si ho pravdepodobne v blízkej budúcnosti kúpia. Tlačidlové mobilné telefóny sú naopak na ústupe. Obľúbené sú aj notebooky, ktorým dali respondenti prednosť pred osobnými počítačmi. Tablet vlastní približne každý piaty mladý a približne rovnaký počet z nich by ho chcel vlastniť.
Zozbierané dáta tiež ukazujú, že mladí trávia na internete v priemere štyri hodiny denne. Podľa Lenky Mišutkovej z TNS Slovakia to môže na prvý pohľad vyzerať tak, že mladí zapredali dušu virtuálnej realite. Ako však uviedla, v ich svete je chatovanie s priateľmi prostredníctvom sociálnych sietí jedným zo spôsobov venovania sa priateľom. Ak však podľa nej vezmeme do úvahy, koľko času trávia s priateľmi v škole, na krúžkoch alebo brigádach a potom ešte s nimi komunikujú cez chat či skype, dnešná mládež je súčasťou oveľa väčšej sociálnej interakcie, ako to bolo v minulosti.
Štúdia tiež dokazuje, že sa znížil vek, keď mladá generácia získava prvé skúsenosti so zarábaním peňazí. Zatiaľ čo v minulosti na brigády chodili vysokoškoláci, v súčasnosti si takto privyrábajú už aj stredoškoláci vo veku 16 až 19 rokov. Zarobené peniaze najčastejšie míňajú na nákup jedla v bufetoch a na nealkoholické nápoje. Časť peňazí míňajú aj na dopravu, mobilné telefóny či oblečenie.