Talentovaný dizajnér v exkluzívnom rozhovore pre agentúru SITA priznal, že v konkurencii rýchlej globálnej módy veľkých značiek nie je jednoduché uživiť sa. Mladú generáciu by chcel vychovať k úcte ku kvalitnému remeslu a slovenskej tvorbe.
Podľa mladého módneho tvorcu Martina Hrču je v slovenskej módnej tvorbe niekoľko kvalitných dizajnérov, ktorí držia latku kvality vysoko napriek ťažkým podmienkam. Minuloročný víťaz ocenenia pre najlepšieho dizajnéra na podujatí Fashion LIVE! to povedal v rozhovore pre agentúru SITA. „Môžem pochváliť napríklad Lenku Sršňovú alebo ľudí, ktorí fakt makajú na tom, aby vybudovali svoju značku. Stále si myslím, že sme generácia tých uvedomelých, ku ktorej sa hlásim, ktorá musí tú generáciu vychovať,“ tvrdí mladý dizajnér.
Slovenská móda na dosah rukyPostupne sa preto snažia ľudí na Slovensku naučiť vnímať módu inak, ako boli zvyknutí v minulosti. „Vo svete sa diali najvýznamnejšie módne zázraky a u nás všetci chodili v uniformách a v pionierskom oblečení. To sa nedá len tak zmazať,“ uviedol Hrča. „Nejako krôčik po krôčiku musíme v zákazníkovi vybudovať nejakú vkusovú latku a tiež otvorenosť voči vlastnému dizajnérovi, vlastnému produktu,“ vysvetlil. Mladí návrhári na Slovensku sa podľa neho stretávajú s mnohými ťažkosťami. „Je úplne absurdné ako je to nastavené – školstvo a vôbec celý systém človeka vôbec nepripravia na to, čo ho v realite vlastne čaká. Vôbec ničím,“ skonštatoval. Problémy začínajú už v škole, no najväčšie ťažkosti majú absolventi umeleckých vysokých škôl, keď sa po štúdiu musia zaradiť do profesionálneho života. „Človek potom dôjde na úrad práce, lebo sa musí zahlásiť, a v podstate zistí, že tam ani nemajú kolónku na jeho typ titulu. Všetci len krčia ramenami,“ dodal.
Napriek tomu, že móda je vo svete lukratívnym priemyslom, u nás ju podľa Hrču mnoho ľudí robí viac-menej ako koníček. „V autorskej tvorbe tu vznikajú lepšie aj horšie veci, ale veľmi si vážim každého, kto sa u nás módou dokáže uživiť, lebo je to strašne ťažké. Poznám x extrémne šikovných a talentovaných dizajnérov, ktorí to jednoducho vzdali, lebo bolo náročné nájsť a udržať si zákazníka,“ vysvetlil 28-ročný dizajnér, ktorý tento mesiac vystavil svoju najnovšiu kolekciu Skrz v bratislavskom showroome Kapsula. „Biznis svet u nás nefunguje. Nákupcovia a všetky nevyhnutnosti, textilné veľtrhy a neviem čo všetko u nás nie sú,“ doplnil s tým, že módna tvorba si zároveň musí nájsť i dostatok zákazníkov. Tí sú ale podľa neho zvyknutí na lacné oblečenie z východnej Ázie, ktoré sa vyrába v obrovskom množstve a v neetických a neekologických podmienkach. „Vyrába sa strašne veľa. Je to úplný nadstav. Takže sa to podľa mňa musí opäť vrátiť ku kvalite, k poctivému remeslu a nadčasovejším veciam,“ myslí si dizajnér, ktorý svoju najnovšiu kolekciu vyrobil z tradične slovenských materiálov ako sú ľan či ovčia vlna. „Pre mňa je tá kolekcia o tom, že je u nás nesmierne veľa tých pokladov – aj veľa šikovných ľudí, aj toho, čo sa s tým všetkým dá robiť,“ uzavrel Hrča.