Marián Kéry: Tlieskam novej generálnej riaditeľke SND Zuzane Ťapákovej

Fb_img_1723317744531.jpg
Ilustračný obrázok: FB Marián Kéry

Poslanec NR SR a predseda Zahraničného výboru NR SR Marián Kéry a jeho reakcia na aktuálne dianie v Slovenskom národnom divadle: Tlieskam novej riaditeľke SND Zuzane Ťapákovej

Generálna riaditeľka Slovenského národného divadla (SND) Zuzana Ťapáková vymenuje k 15. októbru na post riaditeľa Opery SND Rastislava Štúra a na pozíciu riaditeľa Umelecko-dekoračných dielní SND Petra Čaneckého.

Veľmi ma potešila táto správa spred niekoľkých dní o návrate našich významných umeleckých osobností do SND. Je znakom, že situácia na našej prvej divadelnej scéne sa stabilizovala a bude sa môcť aj naďalej rozvíjať. A to najmä vďaka diplomacii, manažérskym schopnostiam a komunikácii generálnej riaditeľky SND Zuzany Ťapákovej.

Komunikácia je základom všetkého. Práve ona robí rozdiel v tom, ako ľudia vnímajú naše konanie. Kto komunikuje slušne, sebavedomo a tiež otvorene, istým spôsobom ukazuje aj svoju ľudskosť, empatiu a snahu hľadať porozumenie vo svojom okolí.

Tento pocit mám aj z doterajších krokov novej generálnej riaditeľky Slovenského národného divadla Zuzany Ťapákovej. Poznám ju ako skúsenú manažérku a ľudsky veľmi príjemnú ženu. Jej nominácia zo strany ministerky kultúry Martiny Šimkovičovej, ktorá prebehla koncom augusta, ma príjemne prekvapila.

Určite som nebol jediný, kto si povedal, že nominácia Zuzany Ťapákovej za šéfku SND je cesta, ako postupovať aj pri prípadných výmenách štatutárov iných kultúrnych inštitúcií, na ktoré má ministerka kultúry mimochodom právo z titulu svojej pozície. A síce nahradiť ich skúsenými profesionálmi, ktorí sa novej výzvy nezľaknú a od prvého dňa začnú napĺňať svoju víziu a posúvať inštitúciu, do ktorej vedenia boli menovaní, dopredu.

Teší ma, že Zuzana Ťapáková začala od prvého dňa komunikovať v SND tak s manažmentom, stretla sa aj s predstaviteľmi všetkých troch súborov – činohry, opery a baletu.

Zdá sa mi, že jej nominácia trošku búra aj plány predstaviteľov platformy Otvorená kultúra!, ktorí ešte vo štvrtok 5. septembra vyhlásili štrajkovú pohotovosť a stále pri nej zotrvávajú. Napriek tomu, že hneď ich prvá požiadavka -„Žiadame odborné a kompetentné riadenie rezortu kultúry a zastavenie účelových a deštrukčných zmien.“ – je napríklad v Slovenskom národnom divadle splnená.

Odborne zdatní, aj kompetentní sú nielen Rastislav Štúr, ale aj Peter Čanecký a v neposlednom rade aj samotná Zuzana Ťapáková. Prečo potom štrajk?

Ak si zoberieme len samotnú generálnu riaditeľku SND Zuzanu Ťapákovú, nie je jej doterajšie, asi mesiac a pol trvajúce pôsobenie a vystupovanie v pozícii šéfky SND profesionálnejšie, ako to, čo stále predvádza po svojom (mimochodom, už druhom) odvolaní z pozície generálneho riaditeľa SND Matej Drlička? Ten sa pre médiá pred časom okrem iného vyjadril, že prievan v divadle sa tak čoskoro neskončí.

A mimochodom už pred nástupom Zuzany Ťapákovej do funkcie sa nechal počuť, že umelci činohry sú v štrajkovej pohotovosti a že je prekvapený z pozitívnej odpovede Zuzany Ťapákovej na ponuku stať sa šéfkou SND a riskovať tak svoju reputáciu.

Mimochodom, veľmi trefne a presne na slová Mateja Drličku reagovala Ťapáková vo svojom rozhovore pre Plus 7 dní: „Mňa prekvapilo, že niečo také vyslovil. On túto funkciu vykonával pod ministerkou kultúry deväť mesiacov a zrejme nemal pocit, že je jeho reputácia ohrozená. Predpokladám, že by inak odstúpil. Som profesionálka, manažérka a človek, ktorý sa umením zaoberá od detstva a rozhodne si nemyslím, že mojej povesti ublíži, keď sa budem snažiť, aby divadlo nepodľahlo chaosu a nezborilo sa. Matej Drlička neustále pripomína, ako má rád divadlo a koľko práce mu obetoval, preto mi nejde do hlavy, že by mal radosť z toho, že sa všetko zničí, že sa umelci budú búriť, že sa nebudú hrať predstavenia a diváci nebudú chodiť do divadla… Nie som si teda istá, či mu (Drličkovi) ide naozaj o divadlo.“

Veľmi správne a otvorene sa postavila Zuzana Ťapáková aj k téme štrajková pohotovosť, ktorou sa jej vyhráža(l) ex-generálny riaditeľ SND Matej Drlička.

V rovnakom rozhovore pre Plus 7 dní skonštatovala, že štrajku v divadle úplne nerozumie preto, lebo keď po jej nástupe položila zamestnancom divadla otázky, či bolo niečo v poslednej sezóne, či v tejto novej zakázané, cenzurované, prípadne stiahnuté z repertoáru, odpovede zneli, že nie. Potom je ale na mieste otázka, ktorú si isto kladie aj Zuzana Ťapáková. Je aktuálne jediným vážnym a pre zamestnancov divadla dôležitým dôvodom na štrajk naozaj len odvolanie bývalého riaditeľa Mateja Drličku?

Ak by mala byť reakcia niekoho po odvolaní z vrcholovej funkcie hysterická a spolitizovaná, nevyzerala by inak, ako tá, ktorú už týždne predvádza Matej Drlička. Ľudsky by ho človek možno aj chápal, ale profesionálne to je ďaleko cez čiaru.

P.S. Mimochodom, na strane Zuzany Ťapákovej som aj pri aktuálnom, zatiaľ poslednom útoku progresívno-liberálneho tábora na jej osobu. A pomenujme veci pravými slovami. Zuzana Ťapáková nezrušila predstavenie v rámci festivalu Drama Queer, ona, ako šéfka SND, iba odmietla podpísať zmluvu pražskému divadlu Studio hrdinů zhruba dva – tri týždne pred hosťovaním. Ako sa vyjadrila, pre divadlo, kde by sa veci mali plánovať nielen pol roka či rok, ale niekedy aj dva roky dopredu, je aj trojtýždňová lehota neprípustná. Všetko uzavrela s tým, že hosťovanie Studia hrdinů do budúcnosti nezavrhuje a dá sa o ňom rozprávať. Vážení, toto je všetko iné, len nie zákaz či cenzúra…

Poznámka redakcie: Vyjadrenie je zverejnené v pôvodnom znení bez úprav

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom