Aktuálna samostatná výstava renomovaného európskeho umelca Jiřiho Georga Dokoupila (1954) pod názvom Oxymoron prináša na Slovensko nielen ikonické bublinové obrazy, ale aj jeden z jeho najnovších projektov Furniture For Fotos.
Dokoupil vstúpil na svetovú scénu v 80. rokoch minulého storočia v rámci silnej nemeckej neo-expresívnej maliarskej školy. V priebehu rokov postavil osobitý maliarsky program, ktorý modeluje polemiku so samotným médiom maľby. Ide o posun od expresívnej figurálnej maľby k novým experimentálnym a „mentálnym“ polohám maliarskej práce. V priebehu rokov priniesol takmer stovku inovatívnych maliarskych techník a štýlov, ktoré podáva v ucelených cykloch (maľba pneumatikou, bičom, sadzami, dymom sviečky, „filmové“ plátna a pod.).
Na súčasnej výstave prezentuje sériu malieb s mydlovými bublinami, ktoré rozvíja od roku 1992 hlavne vo svojom berlínskom ateliéri. Bubliny v klasickej ikonografii boli symbolom prchavosti chvíle a pominuteľnosti života, dnes možno viac svedčia o povrchnosti médií a vnímania sveta. Ide o proces kalkulovanej spontánnosti a akčnosti maľby – kde bubliny s pridaním pigmentu vytvárajú podivné organické a dynamické štruktúry, melodicky vznášajúce sa na obrazovej ploche. Je to abstraktná maľba? Materiálová maľba reálnymi bublinami? Či skôr Dokoupilov postoj voči maľbe, jeho dialóg so samotným jazykom závesného obrazu.
V podobnom duchu Jiří Georg Dokoupil vytvoril aj sériu špeciálnych objektov, ktoré stierajú rozdiely medzi druhou a treťou dimenziou. Ide o cyklus Furniture For Fotos, ktorý po premiére v pražskej DSC Gallery predstaví prvýkrát aj na Slovensku. „Už před sedmi lety jsem měl sen o tom, že se druhá dimenze rozhodla být třetí, ale nějak jí to nevyšlo…jde o nejautentičtější důkaz teorie Marcela Duchampa, který říká, že umělecké dílo začne existovat teprve s divákem. Objekty samotné neznamenají nic, dokud se divák sám nestane součástí sochy,“ vysvetľuje princíp tejto série samotný autor. Vznikla ucelená kolekcia elementárnych nábytkových prvkov a predmetov s iluzívnou perspektívnou skratkou, ktoré narúšajú bežné vnímanie týchto podivných objektov. Tak obe polohy Dokoupila na tejto výstave – séria malieb a 3D realizácie prinášajú príbuzné protichodné (oxymoronové) prístupy autora v jeho súčasnom umeleckom prejave. Výstava potrvá do 5. marca 2017.
Jiří Georg Dokoupil sa narodil roku 1954 v Krnove. V roku 1968 sa jeho rodina presťahovala do Kolína nad Rýnom v Nemecku, kde v 70. rokoch študoval na Akadémii výtvarných umení. Ďalej navštevoval výtvarné ateliéry na University of Frankfurt v Nemecku a Cooper Union v New Yorku, kde študoval pod vedením nemeckého koncep-tualistu Hanse Haackeho, ktorý mal významný vplyv na jeho rannú tvorbu. Od roku 1979 bol Dokoupil prominentným členom nemeckej neo-expresionistickej skupiny Mülheimer Freiheit, ktorú založil spolu s ďalšími piatimi umelcami. Od jeho účasti na významnej svetovej výstave Documenta 7 v Kasseli v roku 1982 sa z neho stala hviezda svetového formátu. Od tejto doby prezentoval svoju tvorbu na svetových výstavách, napríklad na Benátskom bienále (1987, 1993), vystavoval v galérii slávneho Lea Castelliho, Ileany Sonnabend alebo Davida Zwirnera v New Yorku, tiež v umeleckých inštitúciách ako Centre Georges Pompidou v Paríži či viedenské Muzeum Moderner Kunst Stiftung Ludwig (Mumok), Museo Reina Sofia v Madride alebo Museum of Modern Art (MoMA) v New Yorku. Jeho obrazy sú zastúpené v zbierkach významných umeleckých inštitúcií, i v popredných privátnych zbierkách po celom svete. V rokoch 1983-1984 pôsobil Dokoupil ako hosťujúci profesor na Kunstakademie v Düsseldorfe, v roku 1989 v Circulo de Ballas Artes v Madride a na Gesamtschule Kassel v rokoch 1994-1995. V roku 2012 získal cenu Lovis-Corinth Price. V súčasnosti žije a pracuje v Berlíne, Madride, Rio de Janeiro a v Prahe.
Autor: Mimi Šramová