Aj vás lákajú supervýhodné výpredaje otvárať peňaženku častejšie, ako by ste mali? No pozor, neverte všetkému, čo sa blyští a nie vždy výhodný nákup je aj skutočne výhodný.
Viete, že obchody na prilákanie zákazníkov využívajú rôzne matematické triky a psychologické ťahy?Ich cieľom je dosiahnuť, aby ste utratili čo najviac peňazí v konkrétnej predajni a zároveň sa necítili previnilo. O ktoré triky vlastne ide?
100 % zľava alebo dva výrobky za cenu jedného
Pri tomto tvrdení nadobúdate dojem, že dostanete onen produkt vlastne zadarmo, no ale to by ste potom nemali platiť nič. Ako to teda v skutočnosti je? „Ide o matematický trik, ktorý vytvára dojem, že ide o väčšiu zľavu ako v skutočnosti je,“ hovorí profesor Bernhard von Stengel z londýnskej ekonomickej univerzity. „Podobným ekvivalentom je tiež „dva výrobky za cenu jedného“, čo v skutočnosti znamená, že ak dostanete dva produkty za rovnakú cenu akoby stál jeden, ide o zľavu vo výške 50 %, a nie 100,“vysvetľuje Stengel. V prvom rade si však treba overiť, koľko v skutočnosti stojí daná položka samostatne a až potom nakupovať vo veľkom.
Výhodné veľké balenie
Určite? Len málo z nás si dá tú námahu prepočítavať, koľko ich vyjde malé balenie v porovnaní s veľkým. A to je škoda. Vo väčšine prípadov by ste totiž odhalili ďalšie časté klamstvo obchodníkov.
Záruka najnižšej ceny
Toto tvrdenie vám zaručuje, že nejde o absolútne najnižšiu cenu. „Väčšina z nás sa ponáhľa a nemá čas overiť si v inej predajni, že ide o skutočne najnižšiu cenu. Preto ľahko uverí uvedenému tvrdeniu,“ hovorí Stengel. „Lacnejšie položky nájdete v dolných policiach a tie najmenej výhodné na úrovni očí, pretože s veľkou pravdepodobnosťou kúpite prvú vec, ktorú zazriete,“ dodáva.